Monday, October 16, 2023

Z Medan nad jezioro Toba

Zamówiliśmy taksówkę poprzez aplikację Grab w hotelu w Medan. Po chwili kierowca zrezygnował z kursu. Azjatycki Uber wycenił kurs 170 kilometrów do miejscowości Parapat nad jeziorem Toba na 650.000 rupia ( ok. 180 złotych ), Drugi kierowca podjechał pod hotel, ale targował się o kilka rupii więcej. Stanęło na kwocie 800 tysięcy.

Jezioro Toba z punktu widokowego kilka kilometrów przed Parapat.

Po ponad trzech godzinach jazdy zrobiliśmy sobie postój w przedrożnym warungu z widokiem na jezioro.

W porcie Parapat pożegnaliśmy kierowcę i wsiedliśmy na łódź płynącą na wyspę Samosir.
Transport wodny był doskonale zorganizowany.
Łódź pełniła jednocześnie rolę taksówki wodnej, rozwoziła pasażerów po przybrzeżnych hotelach w Tuk Tuk.

Po drodze mijał nas prom samochodowy z miejscowości Ambarita.

Brzeg na półwyspie Tuk Tuk przypominał mi jezioro Como w Północnej Italii
Był to nasz powrót nad Toba Lake po ponad 14 latach.

Przez te lata wracałem wspomnieniami do kraju Batak. Cieszyliśmy się z powrotu nad Toba i  planowaliśmy powolną penetrację wyspy Samosir.

Byłem po lekturze wielu książek o Sumatrze. Miałem w pamięci dzienniki podróży Austriackich, Niemieckich i Włoskich podróżników z XIX wieku. Amerykańskie, Angielskie i Holenderskie monografie różnych historyków zarysowały pełny obraz Sumatry, która zmieniała się coraz szybciej.

Byłem ciekaw jakie tempo zmian cywilizacyjnych biegło pośród chrześcijańskich Batak.